26 december 2014 - tio år sedan

Känsliga tittare varnas!
 
In på nattimmarna låg jag och såg på dettta klipp, en timme och tolv minuter långt, jag blev helt häpnad, låg med ögonen uppspärrade och hakan hängandes ner till knäna. Det är fan sinnessjukt vilken kraft strömmande vatten kan ha. Jag minns år 2004, att första gången jag såg katastrofen på nyheterna tyckte jag att det var coolt, helt fantastiskt om jag får uttrycka mig så, men då vad jag bara åtta år, jag visste inte mer. 
 
Idag är det tio år sedan, tio år sedan tio tusentals miste livet, och miljontals miste sina hem, samt blev allvarligt skadade. Sverige förlorade hundratals med invånare. Jag kan inte förstå det, jag är nog i mer chock nu, än vad någon annan var året det slog till. 
 
Jag låg med tårar i ögonen under hela klippet, kände medlidande för de som förlorade sina barn, sina älskade, eller annan anhörig. Jag bli skakig. Trettio minuter in i videon ser man hur ett barn står på stranden, antagligen helt faschinerad utav vågen, men hade ingen aning om kraften, ingen aning om att semesterparadiset hade blivit helvetet. Min första tanke var "han är definitivt en utav de alla barn som dog". Jag skakar fortfarande. Det gör nästan ont i magen, eller, det gör ont i magen. 
 
Jag kan förstesälla mig paniken, skräcken över att man kommer dö och att man flyr för sina liv. Det är bara så jävla hemskt och så jävla overkligt. I nu läger tänker jag "tänk om samma katastrof skulle uppstå igen tio år senare?" , hur skulle man hantera det då? Jag vet inte. Ingen vet. 
 
Det jag vill, är att skänka en tanke till alla de som förlorade livet, och även till alla de som blev inblandade. Och jag tycker att ni som läser, även borde kolla på klippet, det är värt tiden, för man får sig en riktig tankeställare. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0